تبلیغات
وبلاگicon
۩ مہــــر مـــ هـدوے ۩

۩ مہــــر مـــ هـدوے ۩
با ذڪـر صـلـواﭞ بـرای خشـنودے و فـرج امـام غـریـب (عج) وارد شـویـد...


اعتراف علماى سنى به ولادت امام زمان
(عج)


آیاتى که درباره امام زمان علیه السلام نازل شده، همچنین احادیثى که به او و ظهورش بشارت داده و نسبش را معرفى کرده‏اند، یادآور شدیم و همچنین موضوعاتى را که لازم بود، آوردیم.


روشن است که احادیث و روایاتى - که از پیامبرصلى الله علیه وآله و ایمه اطهارعلیهم السلام آمده قبل ازولادت امام زمان‏علیه السلام بیان شده و آنها به منزله بشارت و پیشگویى است.


هم اکنون سخن ما به جایی رسیده که درباره ولادت آن حضرت مى‏باشد، یعنى ولادت کسى که قرآن کریم، پیامبر اعظم‏صلى الله علیه وآله و ایمه اطهارعلیهم السلام آمدنش را بشارت داده ‏اند.

این‏جا، همان نقطه ‏اى است که بر سر آن اختلاف و نظرات متفاوتى وجود دارد و محل برخورد حق و باطل و حقیقت با دروغ است تا زمانى که ما به دلایل کافى و براهین قطعى مجهز هستیم، مشکلى ندارد که این بحث را در پرتو عقل و منطق مطرح کنیم؛ سپس خواننده را با وجدان، عقل و فکرش تنها مى‏گذاریم؛ چون دیگر مسیولیتى بیشتر از این نداریم و خداست که به راه راست هدایت مى‏ کند.


پس مى‏ گوییم: هر کس که به احادیث متواتر و صحیح از پیامبرصلى الله علیه وآله و ایمه اطهارعلیهم السلام راجع به مهدویت ایمان بیاورد، باید ولادت آن حضرت را نیز بپذیرد؛ چون بر اساس عقل و عرف درست نیست که از طرفى این بشارت‏ها را بپذیریم و از طرف دیگر بر این نظر باشیم که حضرت مهدى‏علیه السلام، هنوز به دنیا نیامده است.  


احادیث وارد شده از پیامبرصلى الله علیه وآله و ایمه طاهرین درباره امام زمان‏ (عج) به نسب شریف ایشان تصریح دارند که نهمین نواده از فرزندان امام حسین‏ (ع) هستند؛ یعنى امام زین ‏العابدین على بن الحسین ‏(ع) ، اولین فرزند امام حسین ‏(ع) و امام محمدباقر (ع)، دومین فرزند امام حسین‏ (ع) هستند، یعنى پسر، پسر ایشان است؛ بنابراین امام حسن عسکرى (ع)، فرزند هشتم امام حسین‏ (ع) است و طبیعى است که امام زمان ‏(عج)، پسر امام حسن عسکرى‏ (ع)، نهمین فرزند امام حسین‏ (ع) است.


معلوم و روشن است که امام حسن عسکرى‏ (ع)  را با سم به شهادت رساندند و در تشییع جنازه ایشان، هزاران، هزار نفر شرکت کردند و بدن مبارکش، مقابل دیدگان مردم دفن شد. پس جایى براى ما باقى نمى‏ماند که راجع به ولادت امام زمان‏علیه السلام، حرف و حدیثى بگوییم؛ زیرا ممکن نیست که پدر ایشان شهید شده باشد و آن حضرت‏ (ع) هنوز به دنیا نیامده باشد؛ حالا یا در زمان زندگانى پدرش به دنیا آمده بود که همین صحیح است و یا اینکه جنینى در شکم مادر بوده، بعد از شهادت پدرش به دنیا آمده است؛ زیرا ممکن نیست که مردى بمیرد و فرزند او که از صلب اوست، 10 یا 100 سال بعد به دنیا بیاید.


پس امام زمان‏ (ع)، حتما متولد شده و بدون هیچ شبهه‏ اى زنده است؛ زیرا ممکن نیست که ایشان قبل از ظهور از دنیا رفته باشد و روشن است که آن حضرت هنوز ظهور نکرده؛ چون که اگر ظهور نماید، زمین را پر از عدل و داد مى‏کند، چنانچه صدها حدیث به این امر تصریح دارند و روشن است که ظلم و جور هر روزه بیشتر مى‏شود؛ اما نمى‏گویم که زمین، پر از ظلم و جور شده است، زیرا اگر زمین پر از ظلم و جور گردد در آن هنگام، حتما امام زمان‏ (عج) ظهور مى‏ کند.


بعد از این مقدمه مى‏ گوییم: احادیثى که درباره ولادت امام زمان‏ (عج) وجود دارند، آن‏قدر زیادند که شمارش آنها، کارى دشوار است و خدشه وارد کردن به این همه حدیث، غیر ممکن و محال مى‏ باشد و این احادیث، هم در کتب شیعه و هم در کتب اهل سنت وارد شده‏ اند.


اما شیعیان به وقوع ولادت امام مهدى‏ (عج) اعتقاد دارند، چنانچه به ولادت پیامبرصلى الله علیه وآله عقیده دارند و شکى در این امر ندارند و الان صدها سال است که شیعیان در روز نیمه شعبان، روز میلاد امام زمان‏ (عج) جشن مى‏گیرند و هزاران مجلس شادى در مدارس علمیه، مساجد و منازل علما برگزار مى‏گردد که در آن‏جا شیرینى پخش مى‏کنند و اشعار و قصایدى در مناسبت ولادت امام (عج) مى ‏خوانند و سخنرانان به منبر مى‏روند و راجع به امام‏ (عج) و ولادت ایشان و غیره سخن مى‏ گویند.


در احادیث شیعه و کتاب‏هایى که شیعیان تالیف کرده‏اند، وقوع ولادت امام زمان‏ (عج) از امور مسلمى است که به آن اشاره کرده ‏اند و هیچ شک و جدلى را نمى‏پذیرد.



اما احادیث وارد شده در کتب اهل سنت، درباره ولادت امام زمان‏ (عج)نیز بسیار زیادند و ما بعضى از سخنان علماى اهل سنت را مى ‏آوریم.


علماى سنى مذهب که به ولادت امام زمان‏ (عج) اعتراف دارند
مرحوم شیخ نجم ‏الدین عسکرى در جلد اول المهدى الموعود المنتظر اسم 40 تن از علماى اهل سنت را آورده است که به ولادت امام مهدى‏علیه السلام اعتراف کرده‏اند، همان‏طور که حضرت آیت الله لطف‏الله صافى در منتخب الاثر جماعت دیگرى را که بیش از 26 تن از علماى اهل سنت هستند نام برده که به ولادت امام زمان‏علیه السلام تصریح کرده‏اند.
ما از این دو کتاب، 18 نمونه را انتخاب کرده‏ایم و هر کس تفصیل و توضیح بیشترى مى‏خواهد به آن دو کتاب و کتاب‏هاى دیگرى - که راجع به موضوع ولادت امام زمان‏علیه السلام بحث مى‏کنند - مراجعه نماید.


1 - محمدبن طلحه حلبى شافعى مى‏نویسد: مهدى‏علیه السلام، حجت و خلف صالح منتظر مى‏باشد؛ ولادت ایشان در شهر سامرا بوده است.(1)
همچنین گفته است: مهدى‏علیه السلام، فرزند حسن عسکرى‏علیه السلام است و ولادت ایشان در شهر سامرا بوده است.


2 - محمد بن یوسف گنجى شافعى گفته است: مهدى‏علیه السلام، فرزند حسن عسکرى‏علیه السلام است و زنده مى‏باشد و از زمان غیبت تا اکنون، باقى هست.(2)


3 - محمد بن احمد مالکى معروف به ابن صباغ گفته است: ابوالقاسم محمد حجت ‏علیه السلام متولد شده، او فرزند امام حسن الخالص‏ علیه السلام(3) است در شهر سامرا و در نیمه شعبان سال دویست و پنجاه و پنج پس از هجرت...(4)


4 - سبط ابن جوزى حنفى گفته است: فرزند امام حسن عسکرى‏ (عج)، محمدعلیه السلام است؛ (سپس در فصلى به نام ذکر حجه المهدى) گفته: ایشان محمد بن حسن بن على است، کنیه او ابوالقاسم است، او حجت خدا و صاحب الزمان و قایم منتظر است، او آخرین نفر از ایمه‏ علیهم السلام مى‏باشد.(5)


5 - احمد بن حجر در کتابش وقتى که درباره امام حسن عسکرى‏ علیه السلام بحث مى‏کند، مى‏گوید: او فرزندى غیر از ابوالقاسم محمد حجت‏ علیه السلام ندارد و در زمان وفات امام حسن عسکرى‏ علیه السلام، فرزندش 5 سال داشته - که خداوند حکمت و دانش را به او عطا کرده است...(6)


6 - شبراوى شافعى گفته است: یازدهمین نفر از ایمه ‏علیه السلام، امام حسن الخالص‏ علیه السلام است که ملقب به عسکرى مى‏باشد و در شرافت آن بزرگوار، همین بس که امام مهدى منتظرعلیه السلام، فرزند ایشان است. سپس گفته: امام حجت ‏علیه السلام، فرزند امام حسن الخالص ‏علیه السلام در شهر سامرا و در شب نیمه شعبان سال دویست و پنجاه و پنج متولد شده است.(7)


7 - عبدالوهاب شعرانى علاماتى را که دلالت بر نزدیکى قیامت دارند، مى ‏آورد و مى‏گوید: از جمله علامات، خروج مهدى‏ علیه السلام است. سپس مى‏ گوید: امام مهدى ‏علیه السلام، فرزند امام حسن عسکرى‏ علیه السلام است و در نصف شب، نیمه شعبان سال دویست و پنجاه و پنج متولد شده، او زنده مى‏ماند تا با عیسى بن مریم‏ علیه السلام کنار هم جمع شوند.(8)


8 - عبدالله بن محمد مطیرى شافعى در الریاض الزهراه بعد از ذکر ایمه‏ علیهم السلام درباره امام عسکرى‏ علیه السلام مى‏گوید: فرزند امام عسکرى‏ علیه السلام، امام دوازدهم است - که اسمش محمد القایم المهدى‏ علیه السلام است -.


9 - سراج‏الدین رفاعى در صحاح الاخبار گفته: فرزند امام حسن عسکرى‏ علیه السلام، صاحب سرداب است، او حجت منتظر و ولى الله، امام مهدى‏ علیه السلام است.


10 - استاد بهجت افندى در المحاکمه درباره ولادت امام مهدى‏ علیه السلام گفته: ایشان در پانزدهم شعبان سال دویست و پنجاه و پنج متولد شده، نام مادرش نرجس است... .


11 - حافظ محمد بن محمد حنفى نقشبندى در فصل الخطاب گفته: ابومحمد حسن عسکرى‏ علیه السلام، فرزندى داشته به نام محمد - که ایشان نزد اصحاب خاص، معلوم و آشکار بود. سپس ولادت حضرت را در نیمه شعبان سال دویست و پنجاه و پنج بنابر روایت سیده حکیمه، دختر امام جوادعلیه السلام یادآور مى‏شود.


12 - سلیمان قندوزى حنفى در ینابیع الموده(9)، ولادت امام مهدى‏ علیه السلام را چنانچه در کتب شیعه آمده، از سیده خاتون حکیمه، دختر امام جوادعلیه السلام نقل مى‏کند و مى‏گوید: خبر معلومى که نزد بزرگان محقق و مبرهن است، این است که ولادت قایم ‏علیه السلام در شب پانزدهم ماه شعبان، سال دویست و پنجاه و پنج، در شهر سامرا بوده است.


13 - شبلنجى شافعى گفته است: وفات ابى محمد حسن بن على‏علیه السلام در روز جمعه، هشتم ربیع الاول سال دویست و شصت بوده، فرزندش محمدعلیه السلام را به یادگار گذاشت.(10)


14 - ابن خلکان در وفیات الاعیان گفته است: ولادت امام مهدى‏علیه السلام در روز جمعه، نیمه شعبان سال چهار صد و پنجاه و پنج بوده است و وقتى که پدر بزرگوارش وفات نمود، ایشان پنج سال داشت، نام مادر ایشان، خمط است و نرجس هم گفته شده است.


15 - ابن خشاب در تاریخ موالید الایمه گفته: خلف صالح، فرزند ابومحمد حسن بن على‏علیه السلام است؛ او همان صاحب الزمان و مهدى‏ علیه السلام است.


16 - عبدالحق دهلوى در نوشته‏اى که درباره احوال ایمه‏ علیهم السلام دارد، گفته است: ابومحمد حسن عسکرى ‏علیه السلام؛ فرزندى به نام محمد داشت که آن را اصحاب خاص حضرت دیده بودند. سپس مى‏گوید: خلف صالح از فرزندان ابومحمد، حسن بن على ‏علیه السلام است؛ او همان صاحب‏الزمان‏ علیه السلام است.


17 - محمد امین بغدادى سویدى در سبایک الذهب گفته است: محمد المهدى‏ علیه السلام که در هنگام وفات پدر، پنج سال داشت... 


18 - ابن وردى تاریخدان در کتاب تاریخش گفته است: محمد بن حسن خالص‏ علیه السلام در سال دویست و پنجاه و پنج متولد شد.


این اندکى از مصادر غیر شیعى بود که به ولادت امام مهدى‏ علیه السلام در نیمه شعبان سال دویست و پنجاه و پنج تصریح کرده بودند و به صراحت گفته ‏اند که او فرزند امام حسن عسکرى‏ علیه السلام است، چنانچه اگر بخواهیم، تمامى سخنان اهل سنت را در این کتاب جمع ‏آورى کنیم، سخن طولانى مى ‏گردد.





__________________________

پی نوشت ها:

1) مطالب السیول فى مناقب آل الرسول؛ باب دوازدهم، ص‏88، چاپ ایران، سال 1287هجرى.
2) البیان فى اخبار صاحب الزمان؛ ص‏336.
3) الخالص: از القاب امام حسن عسکرى‏علیه السلام است.
4) الفصول المهمه؛ ص‏273.
5) تذکره الخواص؛ صفحه 88، چاپ قدیمى ایرانى سال 1287 و در صفحه 363 چاپى که الان در بازار است.
6) الصواعق المحرقه؛ ص‏127، چاپ مصر، سال 1308 هجرى.
7) الاتحاف بحب الاشراف؛ ص 178، چاپ مصر، سال 1316 هجرى.
8) الیواقیت و الجواهر؛ ص‏145، چاپ مصر، سال 1307 هجرى.
9) ینابیع الموده؛ قندوزى حنفى؛ ص‏449 - 452، چاپ ایران، سال 1385 هجرى.
10) نور الابصار؛ ص‏185، چاپ بیروت، سال 1398 هجرى.

سید محمد کاظم قزوینى موسوى




طبقه بندی: مقالات مهدوی،
[ سه شنبه 27 تیر 1391 ] [ 05:50 ب.ظ ] [ بى نشان ]
درباره وبلاگ

بسم الله و بذکر ولیّه حجة ابن الحسن (عـــ❤ـــج)

ای کسانی که بر مصیبت اباعبدالله(ع) گریه میکنید!
پسر حسین سالهاست که در میان شما غریب است!

کجایند آنان که
هل من ناصر پسر حسین(ع) را
لبیک گویند؟

✜₪₪✜₪₪✜₪₪✜₪₪✜

◄ محور کارِ گروه "مہــــر مـــ هـدوے" :

مہــدے بــاورے
مہــدے یــاورے
مہــدے پــژوهے

استفاده و نشر مطالب تحت عناوین گروه های دیگر شرعا و اخلاقا حلال نمی باشد.
نویسندگان
لینکستان
نظر سنجی
  • ارزیابی شما از مطالب این وبلاگ چگونه است؟





  • امار سایت
    بازدیدهای امروز : نفر
    بازدیدهای دیروز : نفر
    كل بازدیدها : نفر
    بازدید این ماه : نفر
    بازدید ماه قبل : نفر
    تعداد نویسندگان : عدد
    كل مطالب : عدد
    آخرین بروز رسانی :
    امکانات وب
    ذکر روزهای هفته
    این صفحه را در گوگل محبوب کنید
    پخش زنده حرم

    سایت مراجع تقلید

     آیت الله سید علی خامنه ای (مد ظله العالی)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله جواد تبریزی (رحمة الله علیه)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله محمد تقی بهجت (رحمة الله علیه‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله نوری همدانی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله لطف الله صافی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله ناصر مکارم شیرازی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله سید علی سیستانی (مد ظله العالی)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله جوادی آملی (مد ظله العالی ‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله جعفر سبحانی (مد ظله العالی)

    جهت دریافت كد لوگوی مراجع كلیك كنید

    قالب وبلاگ | ابزار صلوات شمار

    ۩ مہــــر مـــ هـدوے ۩

    جاوا اسكریپت