تبلیغات
وبلاگicon
۩ مہــــر مـــ هـدوے ۩

۩ مہــــر مـــ هـدوے ۩
با ذڪـر صـلـواﭞ بـرای خشـنودے و فـرج امـام غـریـب (عج) وارد شـویـد...



اسم و نسب امام زمان‏ (عج)


اشاره

ایشان، امام (م ح م د)، مهدى منتظر است.

فرزند امام حسن عسکرى‏علیه السلام، امام هادى‏علیه السلام، امام جوادعلیه السلام، امام رضاعلیه السلام، امام موسى کاظم‏علیه السلام، امام جعفر صادق‏علیه السلام، امام محمد باقرعلیه السلام، امام زین العابدین‏علیه السلام، امام حسین‏علیه السلام، على بن ابى‏طالب‏علیه السلام و فرزند حضرت فاطمه زهراعلیها السلام دختر گرامى رسول الله‏صلى الله علیه وآله مى‏باشد.


فرزدق چه زیبا سروده است که:

اولیک آبایى فجینى بمثلهم‏
اذا جمعتنا یا جریر المجامع‏

اینان پدران و اجداد من هستند، پس اگر تو نیز مى‏توانى، چنین اجدادى براى خود بیاور تا با یکدیگر جمع شویم.


این نسب شریف واجداد رفیع ایشان بود و احادیث متواترى به این مطلب، تصریح کرده ‏اند.
مادر گرامى او، سیده جلیله، سعیده معظمه مکرمه که نرجس یا صیقل یا ریحانه و یا سوسن نام دارد. 


اختلاف اسامى یا تعدد نام‏ها، تعدد اشخاص را در پى ندارد؛ چون سیده نساء عالم، فاطمه زهراعلیها السلام نیز اسامى متعددى داشت که هر کدام، مناسبت خاص یا اسباب خاصى داشته است که بعضى از آنها را در کتاب «فاطمه زهراء من المهد الى اللحد» آورده ‏ایم.

در آینده بعضى از اسامى نرجس خاتون و اوصاف ایشان را در مناسبت و محل خود یادآورى مى‏کنیم.


تحریف در بعضى از احادیث‏

هر کس به احادیثى - که راجع به نسب امام زمان‏علیه السلام است - مراجعه نماید، به وضوح درمى‏یابد که ایشان بدون هیچ تردیدى، فرزند امام حسن عسکرى‏علیه السلام می باشند.

ولى در بعضى از کتب اهل سنت، احادیثى یافت مى‏شود که درباره نسب ایشان، تحریف وارد کرده‏اند و کلمه‏هاى بیگانه‏اى را به نسب آن حضرت افزوده‏اند؛ چون مى‏خواستند حدیث را مشوش کرده، از امام مهدى‏علیه السلام دور کنند و دقیقا به همین علت است که این‏گونه احادیث از اصل و قیمت واقعى، ساقط هستند.


این احادیث از حیث سند و متن نیز ضعیف هستند و محققان و علما به این‏گونه احادیث، اهمیتى نمى‏دهند و نکته‏اى که باعث تعجب است، این مى‏باشد که بعضى از افراد، صدها حدیث صحیح را رها کرده‏اند و به این‏گونه احادیث باطل چسبیده‏اند و این نشان دهنده این است که اینان، همان کسانى هستند که نفْس آنها مریض است.


در این حدیث، تحریف‏هایى انجام شده است:

عن ابى داود، عن زایده، عن عاصم، عن زر، عن عبدالله عن النبى‏صلى الله علیه وآله انه قال: «لو لم یبق من الدنیا الا یوم واحد، لطول الله ذلک الیوم، حتى یبعث الله رجلا منى - او: من اهل بیتى - یواطى‏ء اسمه اسمى (و اسم ابیه اسم ابى‏) یملا الارض قسطا و عدلا، کما ملیت ظلما و جورا.»؛
از ابى داوود از زایده از عاصم از زر از عبدالله از پیامبرصلى الله علیه وآله نقل شده که: «اگر از دنیا، فقط یک روز باقى مانده باشد، خداوند آن روز را آن‏قدر طولانى مى‏کند که مردى از نسل من (یا از اهل بیت من)، برانگیخته خواهد شد که همنام من است (و اسم پدرش، هم اسم پدر من است) زمین را پر از عدل و داد مى‏کند، همان‏طور که از ظلم و جور پر شده است.»

این حدیث افزون بر اضافاتى که در آن آمده با بقیه احادیث درباره امام زمان‏علیه السلام از نظر سند و متن فرق مى‏کند.

از نظر سند: این حدیث از «زایده» روایت شده است، در حالى که علماى رجال، درباره او گفته‏اند: او همان کسى بود که به احادیث، چیزى اضافه مى‏کرد.

اما از نظر متن: این حدیث از «زر» از راه‏هاى عدیده و کثیره دیگرى روایت شده است و در هیچ کدام از آن، این قسمت از حدیث نیامده: «و اسم ابیه اسم ابى».

حافظ گنجى شافعى در کتابش «البیان فى اخبار صاحب الزمان» چنین گفته که: در تمامى احادیث وارده از پیامبر اسلام‏صلى الله علیه وآله جمله «واسم ابیه اسم ابى» نیامده است، سپس حدیثى از زایده نقل مى‏کند و بعد از ذکر حدیث، مطلبى مى‏گوید که: ترمذى هم این حدیث را نقل کرده، ولى این جمله (واسم ابیه اسم ابى) را ذکر نکرده... و در عمده روایاتى که از حفاظ و ثقات اخبار نقل شده، فقط «اسمه اسمى» وارد شده... امام احمد بن حنبل با وجود ضابط بودن در مسندشان در مواضعى جمله «اسمه اسمى» را آورده ‏اند.(1)


پس در تمامى احادیثى که از رسول‏ الله ‏صلى الله علیه وآله درباره امام زمان‏علیه السلام روایت شده است؛ جمله «اسم ابیه اسم ابى» نیامده است، به خصوص بعد از اجماع مسلمین بر اینکه امام زمان‏علیه السلام، فرزند امام حسن عسکرى‏علیه السلام است.


بنابراین این حدیث که از زایده روایت شده، از درجه اعتبار ساقط و نزد علماى حدیث، باطل است؛ چون که مخالف با سایر احادیث صحیح است و دلیل دیگر اینکه «زایده» مردى است که به بازى با احادیث، متهم است.


سبب تغییر در این احادیث این است که: کسانى بودند، احادیثى را جعل مى‏کردند و به پیامبرصلى الله علیه وآله نسبت مى‏دادند تا به حاکمان نزدیک‏تر شده واموال بیشترى به دست آورند و باطل را تقویت کنند.


در بعضى از زمان‏ها جعل احادیث باطل، تجارتى پر سود بوده است که از همین راه، عده‏اى دروغگو زندگى مى‏کردند، مانند: ابو هریره، سمره بن جندب، مغیره بن شعبه و شاگردان و همردیفان آنها و راوى این حدیث نیز از جمله آنان است.


سوال این است که: هدف این شخص از اضافه کردن «واسم ابیه اسم ابى» در این حدیث چیست؟

جواب: دو احتمال وجود دارد:
1- تاییدى باشد براى یکى از حکمرانان عباسى - که محمد بن عبدالله منصور نام داشت و به مهدى ملقب بوده است.

2- تاییدى باشد براى محمد بن عبدالله بن حسن - که ملقب به «نفس الزکیه» است و او همان کسى است که ضد عباسیان قیام کرد (چنانچه آیت الله صافى گلپایگانى در کتاب منتخب الاثر آورده است) (پوشیده نماند، این شخص که ملقب به نفس زکیه است، غیر ازآن کسى است که در آخرالزمان، قبل از ظهور امام زمان‏علیه السلام قیام مى‏کند.)


ولى بعضى از علماى شیعه، توجیهاتى در تصحیح این حدیث دارند که همگى این توجیهات، تلاشى بى فایده است که احتیاجى هم به آنها نیست.
خلاصه کلام اینکه حدیث زایده که (اسم ابیه اسم ابى) را دربر دارد، نزد علماى حدیث، صحیح نمى‏باشد ودر نهایت ضعف است .


نام‏هاى امام زمان ‏علیه السلام‏

براى امام زمان‏علیه السلام، اسامى گوناگونى وارد شده که در مناسبات مختلفى به آن نام‏ها خوانده مى‏شود و این کثرت اسامى، نشان دهنده شان عظیم این شخصیت است، چون تعدد اسامى، دلیل بر تعدد صفات و کثرت جوانب بزرگى ایشان است، براى مثال در قرآن کریم و انجیل، اسامى متعددى را براى پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله مى‏یابى، مثل محمد، احمد، طه، یس، بشیر و نذیر و در انجیل، فارقلیطا (در لغت سریانى) و برکلوطوس (در لغت یونانى).


نیز همان‏گونه که مى‏بینیم تعدد اسامى پهلوان همیشگى اسلام، امام على بن ابى‏طالب‏علیه السلام مثل على، حیدر، مرتضى و ایلیا (در لغت سریانى) و غیره، دلیل بر همین مطلب است.


همچنین درباره سرور زنان عالم، مثل فاطمه، زهرا، بتول، مبارکه، محدثه، طاهره، صدیقه و غیره.
درباره امام زمان‏علیه السلام احادیث متعددى از رسول اعظم‏صلى الله علیه وآله و از ایمه اطهارعلیهم السلام وارد شده است که از ایشان به مهدى، حجت، قایم، منتظر، خلف صالح، صاحب الامر، سید، امام دوازدهم و ... یاد کرده‏اند و در این‏گونه احادیث، تصریح شده است که ایشان، هم اسم و هم کنیه پیامبرصلى الله علیه وآله مى‏ باشد.


در ذیل، بعضى از احادیثى که درباره آن اسم، وارد شده مى‏ آوریم:

1 - مهدى

1- پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود: «اسم مهدى، اسم من است.»
امام على‏علیه السلام فرمود: «اسم مهدى، محمد است.»(2) ایشان را مهدى مى‏نامند، چون خداوند متعال او را به سوى امور خفیه‏اى - که احدى از آن امور آگاه نمى‏باشد هدایت و ارشاد مى‏کند.
امام محمدباقرعلیه السلام در حدیثى فرمود: «مهدى ما اهل بیت‏علیهم السلام، ضد فاصله طبقاتى قیام مى‏کند و مردم را به عدالت دعوت مى‏نماید و پرچم عدل را بر پا مى‏دارد، پس هر کس از او فرمانبردارى کند از خداوند فرمانبرداى کرده است و هر کس از دستورات او سرپیچى کند از دستورات خداوند سرپیچى کرده. او را «مهدى» نام نهاده‏اند؛ چون او، به سوى امورى مخفى، هدایت مى‏شود.»(3)


2- قایم‏

ایشان را قایم نام نهادند؛ چون قیام و انقلاب آن حضرت، بزرگ‏ترین انقلابى است که تاریخ بشرى، آن را خواهد دید. امام زمان‏علیه السلام، حق و حقیقت را بر پا مى‏دارد به طورى که باطل، ابدا در آن راهى پیدا نمى‏کند و این همان چیزى است که قیام او را از سایر قیام‏ها متمایز مى‏کند؛ چون در تاریخ، بعضى افراد و نهضت‏هاى آنان ثبت شده است، ولى قیام و نهضت آنها در راه درست نبوده است؛ اما امام زمان‏علیه السلام، حق را بر پا مى‏دارد و نه غیر آن.

ابوحمزه ثمالى گفت: سالت الباقرعلیه السلام: یابن رسول الله! الستم کلکم قایمین بالحق؟
قال: «بلى!»
قلت: فلم سمى القایم قایما؟
قال: «لما قتل جدى الحسین‏علیه السلام ضجت الملایکه الى الله عزوجل بالبکاء و النحیب... الى ان‏قال: ثم کشف ‏الله عزوجل عن الایمه من ولد الحسین‏ علیه السلام للملایکه، فسرت الملایکه بذلک، فاذا احدهم قایم یصلى، فقال عزوجل: بذلک القایم انتقم منهم اى من قتله الحسین»؛
از امام ‏محمد باقر علیه السلام‏ پرسیدم:اى ‏فرزند رسول ‏خدا صلى الله علیه وآله!آیا همگى شما، قایم به حق نیستید؟»
جواب داد: «بلى».
گفتم: پس چرا قایم را قایم نام نهاده‏اند؟
امام جواب داد: «از هنگامى که جدم حسین‏علیه السلام کشته شد، ملایکه به سوى خداوند ضجه مى‏زنند و گریه مى‏کنند؛ سپس خداوند ایمه‏اى - که از نسل حسین‏علیه السلام متولد مى‏شوند - را به ملایکه نشان داد، آنها از این رویداد خوشحال شدند و دیدند که یکى از آنها در حالت ایستاده، نماز مى‏خواند. خداوند فرمود: «به همین علت، او قایم است که از آنها، یعنى قاتلان حسین‏علیه السلام انتقام مى‏گیرد».(4)

قال الامام جعفر الصادق‏علیه السلام: سمی «القایم» لقیامه بالحق»؛
امام صادق‏علیه السلام فرمود: «او را (قایم) نام گزاردند؛ چون حق را بر پا مى‏دارد.»(5)


3- منتظر

او را منتظر مى‏نامند، چون تا زمانى که مردم هستند، منتظر ظهور و خروج او هستند، تا این کره خاکى را از ظلم و جور پاک کند.
سیل الامام محمد الجوادعلیه السلام: یابن رسول الله و لم سمی: القایم؟
قال: «لانه یقوم بعد موت ذکره و ارتداد اکثر القایلین بامامته.»
فقیل له: و لم سمی: المنتظر؟
قال: «لان له غیبه تکثر ایامها و یطول امدها، فینتظر خروجه المخلصون و ینکره المرتابون.... .
از امام محمد جوادعلیه السلام پرسیدند: اى فرزند رسول خدا! چرا او را قایم مى‏نامند؟
امام جواب داد: «چون او در حالى قیام مى‏کند که ذکر و یادش، مرده خواهد بود و بیشتر کسانى که امامت او را قبول دارند، مرتد مى‏شوند.»
پرسیده شد: چرا ایشان را منتظر نامیدند؟
امام جواب داد: «چون او غیبتى طولانى دارد که بسیار طولانى مى‏شود؛ پس مخلصین، منتظر خروج او هستند و شک کنندگان، او را انکار مى‏کنند.»(6)


4- صاحب الامر

او را صاحب الامر مى‏نامند؛ چون او امام بر حقى است که خداوند، اطاعت از او را بر بندگانش واجب قرار داده است: «اطیعوا الله واطیعوا الرسول واولى الْامْر منکمْ»؛ «خدا و رسول و صاحبان امر را اطاعت کنید.»(7)

از این جهت، این آیه دلالت دارد بر اینکه اطاعت از امام مهدى‏علیه السلام بر تمامى مردم واجب است در احادیث صحیح زیادى تصریح شده که (اولى الامر)، همان ایمه اهل بیت‏علیهم السلام هستند.


5- حجت‏

او را حجت مى‏نامند، چون وجود مقدس امام زمان‏علیه السلام، حجت خدا بر جهانیان است وخداوند به وسیله او بر بندگانش اتمام حجت مى‏ کند.
بقیه نام‏ها و القاب آن حضرت روشن است و احتیاجى به شرح و توضیح ندارند.




___________________________________

پی نوشت ها:

1) البیان فى اخبار صاحب الزمان؛ صص 93 - 94، چاپ بیروت، سال 1399 هجرى.
2) برهان در علامات مهدى آخر الزمان؛ متقى هندى حنفى؛ باب سوم، حدیث 8 و 9.
3) عقد الدرر؛ باب سوم، ص‏40.
4) بحار؛ مجلسى؛ ج‏51، صص 28-29.
5) بحار؛ ج‏51، ص‏30.
6) بحار؛ ج‏51، ص‏30.
7) نساء، آیه 59.



سید محمد کاظم قزوینى موسوى‏




[ سه شنبه 27 تیر 1391 ] [ 05:23 ب.ظ ] [ بى نشان ]
درباره وبلاگ

بسم الله و بذکر ولیّه حجة ابن الحسن (عـــ❤ـــج)

ای کسانی که بر مصیبت اباعبدالله(ع) گریه میکنید!
پسر حسین سالهاست که در میان شما غریب است!

کجایند آنان که
هل من ناصر پسر حسین(ع) را
لبیک گویند؟

✜₪₪✜₪₪✜₪₪✜₪₪✜

◄ محور کارِ گروه "مہــــر مـــ هـدوے" :

مہــدے بــاورے
مہــدے یــاورے
مہــدے پــژوهے

استفاده و نشر مطالب تحت عناوین گروه های دیگر شرعا و اخلاقا حلال نمی باشد.
نویسندگان
لینکستان
نظر سنجی
  • ارزیابی شما از مطالب این وبلاگ چگونه است؟





  • امار سایت
    بازدیدهای امروز : نفر
    بازدیدهای دیروز : نفر
    كل بازدیدها : نفر
    بازدید این ماه : نفر
    بازدید ماه قبل : نفر
    تعداد نویسندگان : عدد
    كل مطالب : عدد
    آخرین بروز رسانی :
    امکانات وب
    ذکر روزهای هفته
    این صفحه را در گوگل محبوب کنید
    پخش زنده حرم

    سایت مراجع تقلید

     آیت الله سید علی خامنه ای (مد ظله العالی)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله جواد تبریزی (رحمة الله علیه)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله محمد تقی بهجت (رحمة الله علیه‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله نوری همدانی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله لطف الله صافی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله ناصر مکارم شیرازی (مد ظله العالی‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله سید علی سیستانی (مد ظله العالی)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله جوادی آملی (مد ظله العالی ‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آیت الله جعفر سبحانی (مد ظله العالی)

    جهت دریافت كد لوگوی مراجع كلیك كنید

    قالب وبلاگ | ابزار صلوات شمار

    ۩ مہــــر مـــ هـدوے ۩

    جاوا اسكریپت